Pagini

duminică, 7 octombrie 2012

Recenzie Viziunea vizuinii M.Sorescu

Am fost la biblioteca sa imprumut poezii de Sorescu,volumul I sau al II-lea,oricum o carte destul de groasa,ce contine majoritatea poeziilor poetului mentionat.Nu am gasit pe raft decat carti de critica la adresa poeziilor lui.Intr-un colt,stinghera,statea o carte de un frumos albastru,cartonata.Am luat-o pe aceea.Am carat-o dupa mine la facultate si desi am avut o fereastra de 100 minute,nu am apucat sa citesc din ea.Am avut de scris cereri.Birocratia asta...
Totusi am citit din ea in autobuz.Ieri am fost cu mama la cumparaturi si cand am venit m-am culcat.Mi-a trecut repede ziua.Azi e o zi perfecta sa o continui.
M-am obisnuit cu stilul sorescian:pare o scriitura usoara,copilaroasa,dar la final iti "da un pumn in ficat" cu o filosofie complexa.Are un stil dinamic,alert si ma surpinde intotdeauna intorsatura de situatie de la final.La ce ma refer?Iei o poezie oarecare,incepi sa o citesti,pare o copilarie,ai impresia ca Sorescu a scris asta stand singur pe malul marii,pe o banca in parc,sub razele de luna la fereastra.In ultimele maxim 5 randuri afli ca iubita a trecut pe langa el,vezi deja o silueta de femeie imbracata sumar defiland prin camera sau aducandu-i o cana de cafea,probabil dupa ce au petrecut momente de amor.Intotdeauna la sfarsitul poeziei,intr-un stil jucaus,ironic,comic,iti lasa un gand,un sfat,o idee pentru colorarea vietii tale cenusii.Sa revenim la cartea "Vizuina vizuinii",din titlu se anunta ceva filosofic,cu o strasnica povata.
In stilul caracteristic,Sorescu reuseste sa scrie o proza,zic eu,foarte buna.Sub masca unor personaje animaliere,Ursul,Cotofana si Bursucul,autorul expune mai multe povesti,intamplari ce se potrivesc foarte bine in contextul vietii secolului al XXI-lea,chiar anul 2012.Ursul are caracteristici specific umane:avaritia,superficialitatea,indiferenta,egoismul,narcisismul.Citirea cartii se face usor atat datorita stilului usor de inteles,cat si impartirii pe capitole cu titluri amuzante,ce aduc a capitole din Moara cu noroc sau Morometii.
Nu pot sa va spun cum se termina cartea pentru ca nu am terminat-o,dar v-o recomand cu mult entuziasm.E o placere sa o citesti,te binedispune instant,jocul de roluri,schimbarea de atitudine,scrisul in sine este foarte interesant si o astfel de lectura este imbogatitoare,o lectura ce iti deschide noi orizonturi,schimba idei si mentalitati.Are 250pagini si la final are un indice al personajelor,ca in teatru.
Nu degeaba M.Sorescu cu a sa "Iona" este pe lista autorilor pentru bac.El,Eminescu,Caragiale,Slavici,Rebreanu,Eliade si marele Cartarescu sunt autori mari,ale caror opere schimba idei si pe termen lung,schimba oameni si vieti.