Pagini

luni, 8 aprilie 2013

De ce citesc?

Am revenit cu postarea pentru concursul organizat de Libris(librărie online şi cărţi online).



Am inceput sa citit de relativ putin timp,de vreo 5 ani.Vorbesc de citit serios,nu 3 randuri pe luna.
La inceput citeam ce ne cerea la scoala.Luand in serios amenintarile profesoarei am fost singura din clasa care a citit Crima si pedeapsa si de aceea,dupa 2-3 intrebari,m-am ales cu un 10.Avea sa fie primul dintr-un sir lung de 10 la romana.Aveam sa inteleg ca lectura e un lucru placut si de aceea am inceput sa citesc de la biblioteca cel putin una din operele adiacente ale scriitorilor studiati.In curand am inceput sa am idei,sa fac paralele si sa inteleg lumea mai bine.
Deci,de ce citesc?


1.Citesc pentru a ma rupe de realitatea cruda.Nu am conditiile de viata pe care le au altii si pot sa ies din tristete,deprimare si alte sentimente care nu ma lasa sa-mi ating adevaratul potential.Vreau sa vad cu ochii mintii alte lumi,povesti de viata diferite de a mea.Vreau sa rad,sa plang,sa iubesc si sa mor langa un personaj bine conturat.


2.Cum nu am banii necesari,cititul e singura modalitate de a calatori.Imi doresc mult sa vad Rusia,Coreea de Sud,Japonia,Argentina si Canada.Nu cred ca o sa mi se implineasca visul niciodata si aleg sa calatoresc in timp si spatiu prin citit.Am trait atatea vieti pana acum fara sa ma misc din pat si sentimentul e incredibil.Citind devii mai bogat spiritual si la finalul unei carti bune simti ca esti stapanul lumii.Te simti de parca ti-ar bate mai multe inimi in piept si esti invincibil.Iti mai ramane si un zambet uneori stupid pe fata cateva ore.Doar tu stii ce te-a facut asa fericit.

3.Citesc pentru a avea ceva inteligent de spus in orice situatie.Imi place sa-mi fac colegii sa rada cu diverse exemple sau sarcasme.Ca sa stii sa vorbesti trebuie sa citesti.Eu sunt timida si mi-e greu sa vorbesc in fata  mai multor persoane,dar cand am un argument bine structurat sau o idee bazata pe fapte,ma exprim foarte bine si sincer,imi si place sa ies in evidenta cu forta ideilor mele.Deci,cititi pentru a straluci intr-o mare de ignoranti.Cand mama e trista si pare ca in scurt timp o sa se inece in deznadejde si durere surda,ii spun ce am mai citit,vreun citat amuzant sau care sa o imbarbateze.Desi nu ma sustine sa citesc,de fapt sa-mi iau carti,pare ca se bucura cand vede ca scot pe gura ceva inteligent care sa-i dea sperante sau care sa o faca mandra de mine.Tin minte o faza amuzanta:aveam franceza,era a doua ora si ma plictiseam,radeam cu colega de banca.Profa ne-a ignorat si pana la urma m-a scos in fata sa-i spun ce cred despre o poza din carte.Am uimit-o cand am inceput sa fac o paralela cu altceva,ceva la care nu se gandise nimeni din clasa si intr-un final,dupa ce m-a ascultat cu gura cascata,a zis:"Vedeti?Asa sa vorbiti la bac,ca Pauna.Bravo,Pauna.Ai un 10".Imi venea sa rad in hohote:in loc sa ma pedepseasca pentru ca nu eram atenta,ideile mele tocmai luasera un 10.


4.Citesc pentru a-mi depasi temerile si pentru a ma cunoaste mai bine.Citesc filosofie pentru a trece cu stoicism peste greutatile vietii.Asa le inteleg si nu mai sufar atat de mult.In final,ramanem doar cu ideile noastre.Nimic material nu ne va urma.Citesc carti de psihologie pentru a intelege ce tip de om sunt si pentru a afla cum pot fi ajutati sau intelesi mai usor oamenii din jur.Mai citesc despre gesturi pentru ca uneori gesturile fac cat 1000 cuvinte si eu vreau sa cunosc oamenii mai bine.E o curiozitate fara limite care ma mana de la spate sa devorez orice carte gasesc prin pod,pe la biblioteca sau mai primesc de la concursuri.Visul meu e sa am o biblioteca mare cat un perete cu toate cartile din wishlistul meu care se anunta kilometric.

5.Citesc pentru ca ador sa ma pierd in versuri de iubire.Ador poezia in diversitatea ei,dar versurile cu usor iz erotic ma fac sa plutesc pe un norisor,ma fac sa am speranta ca mai exista barbati care iubesc cu aceeasi forta cu care iubesc eu de obicei.Cu forta unui tsunami devastator ce lovestea coasta de vest a Japoniei.Citesc si vad,simt ceea ce autorul a vrut sa transmita in acele cuvinte,e ca un film bun care te face sa treci prin diferite stari.Cand eram mica imi doream foarte tare un puzzle.Pe la 14 ani am avut unul.Dintotdeauna mi-au placut puzzle-urile si ghicitorile,joculetele de acest fel si imi place mult sa imi storc creierul sa inteleg,sa vad,sa simt ce a vrut sa inspire autorul in acele versuri.


6.Citesc pentru ca imi place sa simt atingerea foii proaspete sub pielea mea fina si acel mister ce pare ca invaluie cartea inainte de a o deschide.Emotia de a citi ceva nou nu poate fi confundata cu nimic.Emotia dintr-o carte politista e un drog puternic.Trairile unei poezii se pot compara cu un sarut dulce,cu o privire furisa surprinsa,cu o atingere de degete calzi.

7.Citesc pentru ca m-am saturat sa aud certurile din camera vecina,dintre mama si tata sau urletele din curte cand tata si unchiu se cearta rau.Citesc pentru ca am suferit mult copil fiind si cititul ma salveaza si nu ma lasa sa innebunesc in situatiile limita prin care trec destul de des.Nu exista zile fericite in familia mea si daca sunt sunt ca insulite minuscule intr-un ocean involburat.Cititul imi da speranta ca si viata mea se va incheia intr-un mod fericit,ca in carti.Durerea e prea mare deseori si cand simt ca nu mai pot sa respir si imi vine sa urlu din toti rarunchii sa-mi eliberez nemultumirea,ura,furia,sentimentul de "m-am saturat,cand o sa ne fie bine?" sau lacrimile imi curg fierbinti pe ambii obraji in linistea noptii,sa ma afund intr-o carte e singurul lucru care imi alina sufletul,singurul lucru care ma face sa uit de ale mele.

8.Citesc pentru ca vreau sa invat cat se poate despre toate lucrurile din jurul meu,vazute sau nevazute.Vreau sa cunosc oameni,locuri,idei,evenimente,situatii,povesti si sentimente.Vreau sa nu mai traiesc ca acum sau ca in copilarie,ci vreau sa ajung cineva si mai vreau sa am ce sa-l invat pe copilul meu pentru ca acum,la 20 ani mi s-a conturat ideea unui urmas in minte.Vreau sa las ceva pe acest pamant si daca nu reusesc eu,sa fi el cel care va straluci in mocirla vietii.Desi pare un pic ciudat,citesc carti pe care altii le ocolesc.Citesc carti de istorie,poezie,teatru,uneori si critica literara,eseuri pe teme precum scrisul,indiferenta,viata,iubirea,nebunia,timiditatea,carti despre persuasiune,dezvoltare personala(Ingeri rebeli de Pavel Corut),creativitate(Arta succesului la romani de Pavel Corut),carti despre legi( Montesquieu-Despre spiritul legilor),filosofie(Republica de Platon,Insemnarile secrete ale lui Descartes-A.Azel),legende,mituri(indraznesc sa pun aici Stapanul inelelor de Tolkien),conspiratii(Octogonul de Pavel Corut),procese,religie si stiinta(Eppur si muove-Isaia Iannacone),erotice(Cincizeci de umbre ale lui Grey-E.James,Nopti orientale-Zully Mustafa),pamflete(100 de ani la portile Orientului-Ioan Grosan,Tara lui Bula-Carol Roman),fantastice(La jumatatea drumului spre mormant-J.Frost),sf( Eu,robotul;Povestiri-Isaac Asimov),carti clasice sau de care nu a auzit nimeni(Idiotul de F.M.Dostoievski,Intrusul de M.Preda,Fericirea unora de Maurice Druon,Vigdis si Viga-Ljot de Sigrid Undset).Citesc mai ales carti vechi:1.pentru ca am multe vechi,2.pentru ca vreau sa descopar trecutul si bunicii mei nu mai sunt in viata sa-i intreb tot ce as vrea.Citesc orice pentru ca descopar lucruri noi si ador sa invat,ma simt plina si mai aproape de intelepciune.Aspir spre perfectiune si vreau sa ajung cat mai sus,de aceea cioplesc in mine ca un sculptor pana voi ajunge la forma perfecta.


9.Citesc pentru ca senzatia de transpunere in pielea personajului imi da satisfactia,emotiile unui drog,cred.Nu am de unde sa stiu,dar stiu ca ceea ce simt e minunat si nu as da asta pe nimic in lume.Nu multa lume citeste si chiar nu stiu ce pierd.Totodata cartile sunt prietenii cei mai buni ai sufletului uman: fideli,mereu acolo cand ai nevoie de un sfat bine ascuns in citate indraznete,te pun sa meditezi si te iau cu ei in vietile si lumea lor.Am ras si am plans cu Ana Steele,m-am enervat,mi-am smuls fictiv parul cu barbatul din Femeia nisipurilor de Kobo Abe si am visat,am iubit cu barbatul ars din Gargui de Andrew Anderson,am plans,am fost disperata si deprimata cu Cartarescu in Zen 2004-2010.

10.Citesc pentru ca vreau ca cei care ma plac sa ma placa pentru inteligenta,nu pentru frumusete sau corp cu forme placute lor.Vreau sa fiu deasupra altora prin forta ideilor,prin capacitatea de introspectie,prin spiritul pofund analitic,prin tot ce cititul mi-a daruit de-a lungul vremii.




Voi de ce cititi?
Va regasiti in vreun motiv din cele spuse mai sus?

25 de comentarii:

  1. Ador sinceritatea ta,dezinvoltura si nu stiu cat de timida esti in realitate, dar prin text stii sa-ti faci vocea auzita.
    Cititul te face mai inteligent, iti ofera perspective, te face sa realizezi potentialul pe care il ai. La fel cum crezi in personajele pe care le vezi prin carti si care prin viata sub ochii tai, la fel ar trebui sa crezi si in tine. Esti extraordinara si unica in timp si spatiu. Daca ai studiat psihologia, ar trebui sa stii asta. Nimic nu te opreste sa fii ceea ce vrei decat propria ta minte si propria ta imagine mintala.
    Stii ca s-a vindecat si cancerul datorita faptului ca unii oameni s-au incapatanat sa creada ca mintea lor poate crea orice.
    Si tu nu crezi ca o sa calatoresti, come on...
    Esti doar ceea ce vrei sa fii si ceea ce iti doresti cel mai mult.
    Mintea ta e splendida si te-ar putea lasa cu gura cascata daca ai folosi-o cat mai mult.
    Si esti o fata extraordinara. Asta off topic :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult pentru cuvintele minunate!Nu cred ca mi s-a mai spus asa ceva pana acum!

      Ștergere
  2. Foarte frumoase motivele tale :) Ma regasesc si eu aproape in toate. Succes!

    RăspundețiȘtergere
  3. imi plac foarte mult argumentele tale. esti o fata deosebita :)
    iti doresc mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu pot sa iti spun decat ca am asistat la un moment de sinceritate care m-a emotionat, felicitari

    RăspundețiȘtergere
  5. Frumos articol!Te astept si la postarea mea cu un comentariu...
    http://dragoshangelforabook.blogspot.ro/2013/04/de-ce-citesc.html

    RăspundețiȘtergere
  6. Din câte observ îți e mai ușor să te exprimi în scris decât verbal, tocmai din cauza timidității de care zici.
    Ai ceva diferit față de articolele celorlalți participanți, dar tocmai acele diferențe m-au impresionat mai tare .. și curajul tău de a le scrie aici, de a-i lăsa pe alții să vadă o parte din tine.
    Nu sunt timidă (sau mai degrabă nu mai sunt timidă), dar mă regăsesc în articolul tău.Am fost și eu cândva la fel. Viața m-a dus pe drumuri neștiute și m-a forțat să-mi mai schimb din caracteristici, ba chiar și un pic în modul de gândire, dar continui să citesc

    RăspundețiȘtergere
  7. frumos articol, iti urez succes la concurs si mersi de comentariul de la postul meu!

    RăspundețiȘtergere
  8. Felicitari , ai tot respectul meu pentru faptul ca esti CITITOARE DE CARTI! Specia asta e pe cale de disparitie , tu esti minunata in aceasta incercare , imi dai si mie speranta ca nu vor muri cartile!!!
    Jack London (Colt Alb) , Alexandre Dumas (Cei 3 muschetari) , Asimov(Eu robotul,Soarele gol) , sf-uri , aventura , stiinta , bibliografii celebre , pe toate va iubesc si vad ca o faci si tu cu foarte mult succes pentru anii tai !
    Citeste Oana in continuare , esti pe drumul cel bun! Si cand vei conversa cu oamenii vei realiza cine este pe lungimea ta de unda cu adevarat !

    RăspundețiȘtergere
  9. "Cand dai, la inceput dai din ceea ce ai, apoi, de la un moment dat, dai din ceea ce esti." (Parintele Arsenie Boca)

    RăspundețiȘtergere
  10. Tu esti in poza aceea? Draaagut ;;) Foarte frumoasa postarea! Succes! :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da:vara trecuta.acum am parul mai lung si sunt mai alba la ten,prin minune.Merci de comentariu!;)

      Ștergere
  11. E o postare plina de sinceritate, lucru care e foarte important, atat cititul cat si scrisul te lasa sa fii ceea ce vrei si te scapa de probleme, ma bucur ca am citit postarea ta, are o anume siguranta in fiecare cuvant :) am scris si eu, dar a ta e mult mai "inchegata"

    RăspundețiȘtergere
  12. Superb! In acest moment imi dau lacrimile! Ma regasesc in aproape toate motivele tale si stiu cum e sa fii timid. Si eu am aceeasi problema si ma exprim de 100 de ori mai bine in scris decat as face-o vreodata verbal. Iti urez mult succes! Meriti sa castigi, un articol superb!

    RăspundețiȘtergere
  13. Frumoase gaduri draga mea! Chiar mi-au placut! Bafta

    Daca vrei sa citesti si ce am scris eu, gasesti postarea AICI
    PUpici

    RăspundețiȘtergere
  14. mi-a placut mult ce ai scris si dintre toti cei care participa la concurs ai fost singura care ma facut sa comentez, imi amintesc ca si tu mi-ai vizitat blogul. bafta multa

    RăspundețiȘtergere
  15. Imi place foarte mult ce ai scri.
    Se pare ca sti sa iti exprimi ideile intr-un mod foarte frumos.
    Bafta la concurs!

    RăspundețiȘtergere
  16. ai scris foarte frumos si ai gasit imagini sugestive.. imi place mult cea cu Pattison si e frumos ce a zis
    pupici si te astept si la mine http://cherryqueendee.blogspot.ro/2013/04/de-ce-citesc.html

    RăspundețiȘtergere
  17. Si eu ma indragostesc de personaje, de anumite epoci ...si simt ca parca nu m-am nascut in perioada care trebuia..... E uimitor cum o carte iti poate explica mai bine ce simti tu decat o alta persoana....

    RăspundețiȘtergere
  18. Uneori mi-e greu sa ma despart de unele personaje si cand e o serie si apare ultima carte sunt deja terminata. Cartile imi dezvolta modul de gandire si imaginatia. Ma regasesc in multe din motivele tale si apreciez aceasta sinceritate! Se vede ca esti o cititoare pasionata! Mult succes in concurs si te astept si pe la mine pe blog!

    RăspundețiȘtergere
  19. Oana , scrii foarte frumos... chiar m-a emotionat ceea ce ai scris! Felicitari si succes atat la concurs cat si cu blog-ul. M-as bucura daca ai lasa un comentariu si la noi pe blog. Aici este link-ul : http://anotherbooksworld.wordpress.com/2013/04/15/de-ce-citesc/

    RăspundețiȘtergere

Ai fost aici?Scrie 2 cuvinte.