Pagini

vineri, 7 septembrie 2012

O sa scriu cateva cuvinte despre cartile mele preferate de poezii.
Nu sunt noi,dar,pentru mine,continutul este cel care conteaza.


Prima despre care o sa spun cate ceva este Oberon de Wieland.Este o carte frumoasa de peozii,organizate in 12 canturi.Poezii in adevaratul sens al cuvantului.Nu spun ca nu-mi plac Nichita Stanescu,Marin Sorescu sau Arghezi.doar ca am ceva pentru cartile vechi,de care lumea a uitat sau nu a auzit.
Un alt german care m-a uimit cu stilul sau a fost Lenau.Oricine aude de originea sa crede ca este vreun precursor al nazistilor.Nimic mai fals.Germanii au autori buni si Lenau nu a trait in secolul al XX-lea ci mai devreme.Lumea inca nu era dominata de totalitarism.Poezia avea frumusetea si farmecul ei.Un exemplu de versuri care m-au fermecat:
"Dragi prieteni,nu-i zadarnic/In desert sa ne trudim,/Ca-n nisipul vietii,harnic,/O poteca sa croim?
In nisipuri,orice urma/Talpa si-ar fi risipit,/Ca hultani flamanzi,o scurma/Vanturile si-o inghit.
Singuri sau in caravane,/Mii de steaguri fluturand,/Batem drumuri lungi si vane,/Tara linistii catand.
Spre-un liman ce nu-l stim,pasul/Prin pustiu sa-l potrivim/si-n nisipul cald,popasul/Rece,mai mult ni-l dorim
Spre mormantu-acela chipul/Nostru tinde pururea;/Acolo-nsetat nisipul,/Lacom lacrima ne-o bea."


Un alt autor care mi-a fermecat privirea in vara anului trecut este shelley.Face parte din curentul romantism alaturi de Keats si Byron,pe care mi doresc cu disperare in biblioteca si scrie superb.Englezii,pe langa Shakespeare,au dat lumii scriitori care au impresionat:Aghata Christie la genul politist,Lewis Carol cu faimoasa Alice,Virginia Wolf cu minunatele sale poezii,Daniel Defoe si Charles Dickens,William Faulkner,John fowles cu romanele lor[cu numele ultimilor doi ne batea profa de romana la cap in fiecare ora],Iris Murdoch cu a sa carte Prins in mreje.Sunt multi.Stilul sau e asemanator cu cel al lui Lenau,dar are si elemente caracteristice culturii engeze si modului lor specific de a vedea lumea si viata in general.

Un alt autor pe care il iubesc este Victor Hugo.Nu am apucat sa citesc Mizerabilii din cauza bac-ului,care m-a tinut departe de biblioteca vreo 6 luni,dar,in curand o sa inceapa scoala si o sa ma postez in fata bibliotecii de indata ce intru.
Versurile sale au darul de a te face sa storci fara sa vrei o lacrima,prin profunzimea lor,prin ideile prezentate,te bucuri alaturi de el si mori alaturi de el.

Ajungem si in vastul tinut rusesc.Nu cred ca mai plecam de aici.Rusii sunt foarte,foarte inteligenti.Autorii lor au scris capodopere.Toata lumea a auzit sau macar a vazut filme precum:Crima si pedeapsa,Anna Karenina,Razboi si pace,Garda alba.
Oamenii astia vad pana in adancul sufletului.Ii citesti si te regasesti,te tulbura,te infioara,te fascineaza.Am inceput de 2 ori Maestrul si margareta de Bulgakov si nu am reusit sa o termin.Nu pentru ca nu imi placea,ci pentru ca eram prea distrasa din cauza scolii si nu ma puteam concentra indeajuns.Orice carte ruseasca e o calatorie.Din calatorii te intorci intotdeauna cu ceva pretios si util.

Un alt autor de care nu au auzit bibliotecarele si de care ma bucur doar eu,in secret este Lermontov.Poezia lui e extraordinara.Daca o gasiti pe undeva,cartea lui de poezii,trebuie s-o luati si sa o cititi pe nerasuflate.Nu o sa fiti dezamagiti.
O carte din care nu am citit decat vreo 30 de pagini pentru a-mi da seama cata esenta are,cat de buna este.Nu am trecut de numarul acesta deoarece nu am fost destul de linistita si de pregatita pentru a intra in starea necesara intelegerii acestei carti deosebite,profunde,frumos incifrate.Nu e nevoie sa intelegi ceva din ea,sa ramai cu mari idei,procesul de citire,de rostire a vorbelor in gand e inaltator. 

Ajungem si la romanasii nostri.Nu am o carte de poezii de Eminescu pentru a-i pune unul langa altul pe cei doi dusmani de moarte.Nu ma intereseaza acest aspect si nu iau partea nimanui.Mie imi plac amandoi.fiecare are stilul lui si am gasit in sonetele si rondelurile sale idei frumoase,versuri frumoase.Noptile sunt si ele de o frumusete rara.Numai cine le-a citit poate intelege.Noaptea de mai si de august mi-au placut foarte mult.

Un roman pe care l-am citit chiar aseara m-a socat in mod placut.cartea este scrisa in 1976,ma asteptam sa fie o carte in care este proslavit Ceausescu si regimul comunist.Nu a fost asa.Poeziile sale sunt de o simplitate  extraordinara,au intelesuri adanci,sunt incifrate,unele dintre ele.Abia astept sa revin la lectura ei. 
Acestea fiin spuse,va doresc o zi frumoasa si lectura frumoasa in taramurile magice ale poeziei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai fost aici?Scrie 2 cuvinte.